איך אפשר להאמין שהמשיח הוא בן האלוהים?

קודם צריך לבדוק את מי מכנה התנ"ך בן אלוהים.

 

ספר משלי מספר על בן האלוהים (משלי ל': ד'):

5

 

 

מי עָלָה-שָׁמַיִם וַיֵּרַד   מִי אָסַף-רוּחַ בְּחָפְנָיו    מִי צָרַר-מַיִם בַּשִּׂמְלָה

מִי הֵקִים כָּל-אַפְסֵי-אָרֶץ   מַה-שְּׁמוֹ וּמַה-שֶּׁם-בְּנוֹ כִּי תֵדָע׃

 

ברור שהחלק הראשון של הפסוק מדבר על אלוהים הבורא. החלק האחרון של הפסוק שואל שאלה מעניינת מאוד: וּמַה-שֶּׁם-בְּנוֹ כִּי תֵדָע׃

 

אחד הפרשנים כתב שהפסוק הזה מתייחס למשה. האם ייתכן שמשה אסף רוח בחופניו, צרר מים בשמלה וייסד כל קצוות ארץ?

 

ממשלי ל' אפשר להסיק שלאלוהים הבורא יש בן. 

 

אלוהים מכנה את ישראל בנו בכורו:

" …כֹּה אָמַר יְהוָה בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל׃" (שמות ד': כ"ב)

 

בני ישראל נקראים בני אלוהים:

"…יֵאָמֵר לָהֶם בְּנֵי אֵל-חָי׃" (הושע ב': א') 

 

שלמה נקרא בנו של אלוהים:

"אֲנִי אֶהְיֶה-לּוֹ לְאָב וְהוּא יִהְיֶה-לִּי לְבֵן" (שמואל ב ז': י"ד)

"…כִּי-בָחַרְתִּי בוֹ לִי לְבֵן וַאֲנִי אֶהְיֶה-לּוֹ לְאָב׃" (דברי הימים א כ"ח: ו')

 

אבל הכתוב אומר על המשיח שהוא הבן שאלוהים ילד.

במזמור ב' מכונה בנו של אלוהים משיחו. בפסוקים הבאים אפשר לראות את אופיו ואת מעמדו של בן האלוהים.

 

מזמור ב'

א  לָמָּה רָגְשׁוּ גוֹיִם    וּלְאֻמִּים יֶהְגּוּ-רִיק׃   

ב  יִתְיַצְּבוּ מַלְכֵי-אֶרֶץ     וְרוֹזְנִים נוֹסְדוּ-יָחַד עַל-יְהוָה וְעַל-מְשִׁיחוֹ׃ 

ג   נְנַתְּקָה אֶת-מוֹסְרוֹתֵימוֹ    וְנַשְׁלִיכָה מִמֶּנּוּ עֲבֹתֵימוֹ׃   

ד   יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם יִשְׂחָק    אֲדֹנָי יִלְעַג-לָמוֹ׃   

ה   אָז יְדַבֵּר אֵלֵימוֹ בְאַפּוֹ    וּבַחֲרוֹנוֹ יְבַהֲלֵמוֹ׃   

ו   וַאֲנִי נָסַכְתִּי מַלְכִּי    עַל-צִיּוֹן הַר-קָדְשִׁי׃   

ז   אֲסַפְּרָה אֶל-חֹק  יְהוָה אָמַר אֵלַי בְּנִי אַתָּה אֲנִי הַיּוֹם יְלִדְתִּיךָ׃   

ח   שְׁאַל מִמֶּנִּי וְאֶתְּנָה גוֹיִם נַחֲלָתֶךָ    וַאֲחֻזָּתְךָ אַפְסֵי-אָרֶץ׃   

ט   תְּרֹעֵם בְּשֵׁבֶט בַּרְזֶל    כִּכְלִי יוֹצֵר תְּנַפְּצֵם׃   

י   וְעַתָּה מְלָכִים הַשְׂכִּילוּ    הִוָּסְרוּ שֹׁפְטֵי אָרֶץ׃   

יא   עִבְדוּ אֶת-יְהוָה בְּיִרְאָה    וְגִילוּ בִּרְעָדָה׃   

יב   נַשְּׁקוּ-בַר פֶּן-יֶאֱנַף וְתֹאבְדוּ דֶרֶךְ     כִּי-יִבְעַר כִּמְעַט אַפּוֹ אַשְׁרֵי כָּל-חוֹסֵי בוֹ׃   

 

המזמור הזה פותח באלוהים ובמשיחו ובשליטי העולם המבקשים להתנגד להם. אלוהים שבשמים לועג לאלה שמנסים לקרוא תגר על סמכותו ועל סמכות משיחו. המשיח הופך למלך וישלוט על העולם מירושלים. אלוהים מכריז שהמשיח הוא בנו, שאותו הוא ילד. הוא מצווה על עמי העולם להיכנע לשלטון אלוהים ומשיחו. לפי המזמור, אלה שבוטחים בבן האלוהים, במשיח, מבורכים, ואלה שמסרבים לבטוח בו יאבדו.

 

במשך דורות רבים הסכימו החכמים שהמזמור הזה מתכוון למשיח, אבל לאחרונה נטען שהמזמור מתכוון למלך דוד, אולי כדי לטשטש את זהותו האמתית של המשיח. התנ"ך מעולם לא כינה את דוד המלך "בן האלוהים". המזמור מצווה להאמין בבן האלוהים ולהיכנע לו או להתייצב בפני חורבן. לא ייתכן שמצווה זו קשורה לדוד המלך כי מעולם לא הייתה לו סמכות כזאת. זאת ועוד, עמי העולם לא ניתנו לדוד לנחלה כפי שניתנו הגויים למשיח, בן האלוהים.

 

ממזמור ב' אנו למדים את הדברים הבאים:

  • המשיח מכונה הבן שאלוהים ילד.
  • הוא ימלוך בירושלים.
  • הגויים יהיו נחלתו.
  • הסמכות שלו תהיה מוחלטת.
  • מי שיאמין בו יבורך ומי שיסרב לו יאבד.

 

בפס' ז' במזמור כתוב:

 אֲסַפְּרָה אֶל חֹק יְהוָֹה אָמַר אֵלַי בְּנִי אַתָּה אֲנִי הַיּוֹם יְלִדְתִּיךָ׃ 

 

הפסוק הזה מתאים לנבואת ישעיהו על הילד שייוולד ויקרא "אל גיבור".

ישעיה ט': ה'-ו'

ה  כִּי-יֶלֶד יֻלַּד-לָנוּ בֵּן נִתַּן-לָנוּ וַתְּהִי הַמִּשְׂרָה עַל-שִׁכְמוֹ וַיִּקְרָא שְׁמוֹ פֶּלֶא יוֹעֵץ אֵל גִּבּוֹר אֲבִי-עַד שַׂר-שָׁלוֹם׃    

ו  לם רבה (לְמַרְבֵּה) הַמִּשְׂרָה וּלְשָׁלוֹם אֵין-קֵץ עַל-כִּסֵּא דָוִד וְעַל-מַמְלַכְתּוֹ לְהָכִין אֹתָהּ וּלְסַעֲדָהּ בְּמִשְׁפָּט וּבִצְדָקָה מֵעַתָּה וְעַד-עוֹלָם קִנְאַת יְהוָה צְבָאוֹת תַּעֲשֶׂה-זֹּאת׃ 

 

"אל גיבור" הוא כמובן אלוהים, כמו בישעיה י': כ"א:

שְׁאָר יָשׁוּב שְׁאָר יַעֲקֹב אֶל-אֵל גִּבּוֹר׃ 

 

הנבואה הזאת מודיעה בבירור שילד ייוולד ויקרא "אל גיבור".

 

ברור שהקטע עוסק במשיח ומדבר על ממלכה אינסופית של שלום. המשיח גם ייוולד ויהיה בן אנוש, וגם ייקרא "פלא יועץ, אל גיבור, אביעד, שר שלום". בן אלוהים הזה ישב על כיסא דוד וימלוך בעולם בשלום אין קץ.

 

יש פרשנים שמתנגדים לנבואה הברורה הזאת על המשיח ומייחסים את התארים האלה למלך חזקיהו במקום לייחס אותם בצדק למשיח. המלך חזקיהו נכנע למלך אשור והוציא את הזהב מבית המקדש כדי לשלם לו (ראה מלכים  ב י"ח). איזו לגיטימציה יש לכנות את המלך חזקיהו בתארים האלוהיים האלה?

 

מישעיה ט' אפשר להסיק את הדברים האלה:

  • ייוולד ילד בן אנוש.
  • בן האנוש הזה ייקרא "פלא יועץ, אל גיבור, אבי עד, שר שלום"
  • הוא ישב על כיסא דוד.
  • מלכותו תהיה ממלכה של שלום אין קץ.

 

על סמך מזמור ב', ישעיה ט' ומשלי ל' הוכחנו את הדברים האלה:

  • המשיח מכונה הבן שאלוהים ילד.
  • הוא יהיה גם אנושי וגם אלוהי: ייוולד כבן אדם אבל יהיה הילד שאלוהים ילד ונצחי.
  • הילד הזה ייקרא "פלא יועץ, אל גיבור, אבי עד, שר שלום".
  • הוא ישב על כיסא דוד וימלוך מירושלים.
  • הוא יכונן ממלכה של שלום אין קץ.
  • הגויים יהיו נחלתו.
  • סמכותו תהיה מוחלטת.
  • אלה שיאמינו בבן האלוהים יהיו מבורכים ואלה שלא יאמינו בו יאבדו.

 

הפסוקים האלה מדברים על ביאת המשיח הראשונה והשנייה. בביאת המשיח הראשונה הוא ייוולד כאדם ויהיה "בן ניתן". בביאת המשיח השנייה הוא יכונן את מלכות השלום אין קץ וימלוך בסמכות מוחלטת.

 

זכריה י"ב מספר על ביאת המשיח השנייה כשהוא יבוא למלוך.

 

וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא אֲבַקֵּשׁ לְהַשְׁמִיד אֶת-כָּל-הַגּוֹיִם הַבָּאִים עַל-יְרוּשָׁלִָם׃   וְשָׁפַכְתִּי עַל-בֵּית דָּוִיד וְעַל יוֹשֵׁב יְרוּשָׁלִַם רוּחַ חֵן וְתַחֲנוּנִים וְהִבִּיטוּ אֵלַי אֵת אֲשֶׁר-דָּקָרוּ וְסָפְדוּ עָלָיו כְּמִסְפֵּד עַל-הַיָּחִיד וְהָמֵר עָלָיו כְּהָמֵר עַל-הַבְּכוֹר׃  

 

החיילים הרומאים דקרו את ישוע מנצרת על הצלב בירושלים בשנת 32 לספירה. ישוע ישוב במהרה להגן על ירושלים. מי שקורא את הברית החדשה בלב פתוח יכול לראות בבירור שישוע הגשים את הנבואות האלה ורבות אחרות.

 

יוחנן ג': ט"ז-כ"א

כִּי-אַהֲבָה רַבָּה אָהַב הָאֱלֹהִים אֶת-הָעוֹלָם עַד-אֲשֶׁר נָתַן אֶת-בְּנוֹ אֶת-יְחִידוֹ לְמַעַן אֲשֶׁר לֹא-יֹאבַד כָּל-הַמַּאֲמִין בּוֹ כִּי אִם-יִחְיֶה חַיֵּי עוֹלָם׃ כִּי הָאֱלֹהִים לֹא-שָׁלַח אֶת-בְּנוֹ בָּעוֹלָם לָדִין אֶת-הָעוֹלָם כִּי אִם-לְמַעַן יִוָּשַׁע בּוֹ הָעוֹלָם׃ הַמַּאֲמִין בּוֹ לֹא יִדּוֹן וַאֲשֶׁר לֹא-יַאֲמִין בּוֹ כְּבָר נָדוֹן כִּי לֹא-הֶאֱמִין בְּשֵׁם בֶּן-הָאֱלֹהִים הַיָּחִיד׃ וְזֶה הוּא הַדִּין כִּי הָאוֹר בָּא אֶל-הָעוֹלָם וּבְנֵי הָאָדָם אָהֲבוּ הַחשֶׁךְ יוֹתֵר מִן-הָאוֹר כִּי רָעִים מַעֲשֵׁיהֶם׃ כִּי כָל-פֹּעֵל עַוְלָה שֹׂנֵא אֶת-הָאוֹר וְלֹא יָבֹא לָאוֹר פֶּן-יִוָּכַח עַל-מַעֲשָׂיו׃ אֲבָל עֹשֵׂה הָאֱמֶת יָבֹא לָאוֹר לְמַעַן יִגָּלוּ מַעֲשָׂיו כִּי נַעֲשׂוּ בֵּאלֹהִים׃

Q?

A.